Google AdWords: win meer klanten door het overzicht te bewaren

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

Hedendaags is de populariteit van Google AdWords immens groot. Gebruikers van Google AdWords zien immers de toegevoegde waarde Google AdWords in. Het resultaat? De meeste organisaties hebben meerdere campagnes met vele advertentiegoepen onder één Google AdWords account hangen. Een advertentiegroep bestaat daarnaast ook nog eens uit meerdere variabelen, zoals advertenties en zoekwoorden. U kunt zich voorstellen dat het dan wel eens kan gaan duizelen.

Wij horen vaak van AdWords gebruikers dat zij het overzicht kwijtraken en soms niet meer goed weten waarop zij moet sturen. In dit stuk leren we u hoe u het overzicht kan bewaren en daardoor beter kan inschatten waarop u moet sturen. Met deze tips en tricks bent u in staat om uw Google AdWords campagnes effectiever in te zetten en zet u een belangrijke stap om meer klanten te winnen.

De juiste campagnestructuur inrichten

Om het maximale uit Google AdWords te halen, dient u alle onderdelen van AdWords zo goed mogelijk in te richten. Een van de belangrijkste zaken binnen Google AdWords is de inrichting van uw campagnestructuur. Uiteraard heeft ieder zijn eigen kijk hierop en verschillen de meningen. Wij zijn echter van mening dat u het beste uit de voeten komt wanneer u de websitestructuur van uw eigen website in Google AdWords gebruikt. Google is immers de “maker” van AdWords, crawlt alle websites, kent het programma beter dan ieder van ons en bepaald de regels. Leer van Google en gebruik de automatisch gegenereerde websitestructuur van uw website/webshop in AdWords. 

Google crawlt uw website en bepaald dat uw website bestaat uit hoofd- en subcategorieën. Onder elke hoofdcategorie heeft Google subcategorieën geplaatst. Laten we dit aan de hand van een voorbeeld beschrijven. In het onderstaande voorbeeld gaan we voor het gemak ervan uit dat organisatie x desktop computers verkoopt.

Hoofdcategorie: desktop computers

  • Subcategorie: Pentium II computer
  • Subcategorie: I3 computer
  • Subcategorie: I5 computer
  • Subcategorie: I7 computer

In het bovenstaande voorbeeld is door Google bepaald dat organisatie x desktop computers verkoopt. De subcategorieën vertegenwoordigen de producten van organisatie x. Dus deze subcategorieën hebben een eigen landingspagina.

Maak binnen uw AdWords omgeving dan ook een campagne aan met de naam “desktop computers”. Hang onder deze campagne de volgende advertentiegroepen: Pentium II computer, I3 computer, I5 computer en I7 computer. Zorg ervoor dat uw campagnestructuur identiek is aan de structuur van uw website in uw AdWords omgeving.

De advertentiegroepen die in het bovenstaande voorbeeld zijn aangemaakt, vervullen een bepaalde behoefte. Als SEA marketeer wilt u weten hoe mensen naar deze behoeften zoeken. Dit kunt u doen aan de hand van de zoekwoordtool van Google (keyword planner). De zoekwoorden die uit het zoekwoordenonderzoek naar voren komen, plaatst u bij de bijbehorende advertentiegroep. Hieronder treft u een afbeelding aan ter illustratie:

AdWords campagnestructuur voorbeeld in Excel

Wij adviseren u om eerst de campagnestructuur uit te schrijven in Excel voordat u de campagnestructuur daadwerkelijk inricht in Google AdWords. Hierdoor krijgt u een veel beter zicht op uw campagnestructuur. Mocht er onverhoopt iets veranderd moeten worden aan uw campagnestructuur, dan kunt u hier eerst mee spelen in Excel alvorens u de wijziging daadwerkelijk in AdWords doorvoert. Door uw campagnestructuur eerst in Excel uit te schrijven, ziet u de samenhang tussen alle campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden een stuk duidelijker en creëert u meer overzicht voor uzelf.

AdWords Editor: professionaliseren van uw AdWords campagnes

Op het web zijn er ook programma’s te vinden die u helpen bij het aanmaken en structureren van  Google AdWords campagnes. Wij adviseren om gebruik te maken van de AdWords Editor. Met dit programma kunt u campagnestructuren aanmaken. Daarnaast kunt u al uw campagnes alvast inrichten  en klaarzetten, om dit op een bepaald moment up te loaden naar de Google AdWords omgeving.

De AdWords Editor biedt naast de twee bovenstaande voorbeelden, een breed scala aan functies aan die u kunt gebruiken om uw campagnes te professionaliseren. Één daarvan zullen we hieronder uitlichten:

Aangepaste regels

Voor het opzetten en bijhouden van AdWords campagnes is de functie “aangepaste regels” ontzettend handig. Deze functie zorgt ervoor dat u voorwaarden aan uw campagnes en advertentiegroepen kan koppelen. Wanneer uw campagne vervolgens niet aan de voorwaarden voldoet, dan krijgt u een melding. Door gebruik te maken van deze functie, krijgt u elke dag te zien aan welke campagnes of advertentiegroepen iets mankeert. U bent vervolgens in staat om hier snel en adequaat op in te spelen. Er zijn een aantal standaardfuncties in de AdWords Editor gebouwd, hiervan kunt u gelijk gebruik maken. Denk hierbij aan: 3 sitelinks, highlight extensies of vier advertenties per advertentiegroep.

Wilt u uw eigen aangepaste regels inbouwen, gebaseerd op uw eigen visie? Dan is dit uiteraard mogelijk. Zo kunt u binnen de AdWords Editor omgeving aangepaste meldingen instellen om daar vervolgens bepaalde prioriteiten aan te koppelen. Voorbeeld: stel u selecteert de optie “fout posten voorkomen”. Dan zal het niet mogelijk zijn om uw campagne up te loaden, totdat de campagne aan

uw voorwaarden voldoet. Ook kunt u de AdWords Editor koppelen aan de online interface van Google AdWords, er is dus geen reden om geen gebruik te maken van de AdWords Editor. Daarnaast biedt het veel voordelen. Het is zeker de moeite waard om uzelf te verdiepen in de AdWords Editor.

Wanneer u deze stappen volgt, zal u over een overzichtelijke campagnestructuur beschikken. Combineer dit vervolgens met de AdWords Editor. Zo kunt u voortaan beter inspelen op bijvoorbeeld seizoensgebonden producten en diensten. Geef deze producten en diensten in bijvoorbeeld de zomerperiode meer budget. Met de AdWords Editor kunt u hier automatisch meldingen voor instellen. Zie belangrijke zaken niet meer over het hoofd, creëer een beter overzicht voor uzelf en wees altijd in staat om op campagnes en advertentiegroepen te sturen.

Toevoegen van labels voor extra overzicht in uw AdWords campagnes

Naast de bovenstaande tips, adviseren we ook om labels aan uw campagnes en advertentiegroepen toe te voegen. Hierdoor creëert u nog meer overzicht. Een label kunt u op verschillende niveaus toevoegen. U voegt een label toe door eerst naar de campagneoverzicht te navigeren. Vervolgens klikt u de gewenste campagne aan. U ziet daar de optie label staan.  Klik hierop en voer een uw label in.

Extra hulp nodig van Google?

Voor gebruikers die niet ervaren zijn in de optimalisatie van AdWords campagnes, biedt Google hulp aan. Navigeer hiervoor naar de tab “mogelijkheden”. Onder deze tab biedt Google allerlei suggesties aan om uw campagnes te optimaliseren. De meeste tips zijn gericht op beginners en eenvoudig door te voeren. Ook zult u tips op gevorderd niveau aantreffen. Zo zijn er voor gebruikers van elke niveau tips te vinden.

De bovenstaande tips en tricks maken het voor u een stuk aangenamer en makkelijker om in Google AdWords te werken. Zo zorgt de juiste campagnestructuur voor een beter overzicht. De functie “aangepaste regels” zorgt ervoor dat wanneer uw campagnes of advertentiegroepen niet aan de  door u vooraf gestelde normen voldoen, u een melding hierover krijgt. Hierdoor ziet u belangrijke zaken niet meer over het hoofd. Daarnaast heeft u geleerd dat Google onder het tabblad “mogelijkheden” een legio aan tips voor u heeft opgesteld. Deze tips helpen u om uw campagnes te optimaliseren. 

Google AdWords cursus volgen?

Bent u na het lezen van deze whitepaper enthousiast geworden? Wilt u zelf professionele en effectieve campagnes ontwikkelen voor bijvoorbeeld bedrijfsmatige doeleinden? Het maximale rendement uit Google AdWords campagnes halen en dus meer klanten voor uw business genereren? Volg dan onze Google AdWords cursus.

Tijdens de tweedaagse Google AdWords cursus word u door onze ervaren topdocenten bij de hand genomen en leren we stapsgewijs om kwalitatieve en professionele Google AdWords campagnes te maken. U werkt tijdens cursus aan uw eigen businesscase (eigen campagnes). De kennis die u tijdens de Google AdWords cursus opdoet, kunt u levenslang gebruiken. Hiermee levert u een sterke bijdrage aan uw kennis, competenties en vaardigheden. Als blijk hiervan bemachtigd u over een officieel en waardevol certificaat als aanvulling op uw CV.

Aarzel niet langer, surf naar onze website en navigeer naar de Google AdWords cursus.

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

Anderen bekeken ook

Cursus Google Analytics

Google Analytics: 6 tips voor een maximaal rendement

Cursus Infographics

Professionele en effectieve infographics maken

Facebook and social media

Facebook: nieuwste update benadeelt bedrijfspagina’s

Wordpress leren

WordPress: waarom de Google pagespeed test belangrijk is

Opleidingsadvies nodig?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn op werkdagen tussen 09:00 t/m 17:00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt ons bereiken door de “bel me terug” knop bovenaan deze pagina te gebruiken. Of neem contact met ons op via:

Studiegids ontvangen?

In de studiegids staat een overzicht van alle cursussen die Global Training aanbiedt. Vraag deze nu aan en ontvang alle opleidingsinformatie per mail.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Updates & aanbiedingen

Meldt uzelf aan op onze nieuwsbrief en blijf daardoor op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.