Facebook: nieuwste update benadeelt bedrijfspagina's

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

Dit stuk is met name interessant voor bedrijven die Facebook inzetten als online marketinginstrument om te communiceren met zijn volgers (doelgroep). Wat is nu het geval? Facebook gaat de komende tijd een aantal updates in zijn algoritme doorvoeren waardoor posts van bedrijven verder worden beperkt in de tijdlijn van zijn eigen volgers. Wij informeren u hierover en verschaffen een aantal tips en tricks waarbij we u leren om te gaan met de nieuwe Facebook update.

Wat zegt Facebook zelf hierover?

Kort gezegd komt het erop neer dat Facebook in 2018 ervoor wilt zorgen dat tijd gespendeerd op Facebook waardevoller wordt. Waarom? Ze willen dat vrienden, familie en kennissen van elkaar het contact blijven behouden en dichter bij elkaar komen. Hoe gaan ze dit doen? Door voorrang te geven aan posts van vrienden, familie en kennissen in de tijdlijn. Het probleem met deze nieuwe update is dat content van bedrijfspagina’s worden benadeeld. Zo zal er aan publieke content minder prioriteit worden gegeven. Facebook zelf geeft aan dat deze algoritme ervoor zal zorgen dat zij teruggaan naar hun oorsprong (een platform waar persoonlijke relaties hoog in het vaandel stond).

Ook het soort content dat via een pagina wordt gedeeld zal in 2018 het verschil maken. Zo is in 2017 erop gehamerd om vierkante video’s te gebruiken om uw bereik te vergroten. In 2018 zal dit helaas niet meer voldoende zijn. Want op de één of andere manier zal u ervoor moeten zorgen dat er conversaties tussen uw volgers ontstaat. Doet u dit, dan zal Facebook algoritme uw posts meer prioriteit geven. Maar daarover later meer.

Een post dat bijvoorbeeld een video bevat die alleen leuk, informatief of vermakelijk is en geen conversatie uitlokt, is dus niet meer voldoende om voorrang te krijgen. Aan de andere kant word u door Facebook beperkt om een interactie en conversatie uit te lokken. Zo worden posts die een “engagement bait” bevatten in 2018 zelfs bestraft.

Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe Facebook update voor bedrijfspagina’s?

Nu Facebook aangeeft dat volgers minder posts van bedrijfspagina zullen zien, zal dit een grote impact hebben op het gebruiken van Facebook als communicatie-instrument. Hoogstwaarschijnlijk zal het volgende afnemen:

  • Bereik van posts
  • De watch time van video’s
  • Het aantal klikken vanuit uw bedrijfspagina naar uw website

In hoeverre de bovenstaande punten zullen afnemen, is op dit moment nog niet te zeggen. Daar komen we namelijk achter wanneer de Facebook update volledig is doorgevoerd. Dit kan nog wel eens enkele maanden gaan duren. Maar wanneer de update eenmaal is doorgevoerd, zal deze blijvend zijn. Het is daarom belangrijk om nu alvast rekening te houden met de nieuwe beperkingen voor bedrijfspagina’s, zodat u daar alvast op kan anticiperen.

Wat we wel weten is dat de daling afhankelijk is van verschillende factoren. Zo is nu al duidelijk dat posts conversaties moeten uitlokken. Hierbij is ook de wijze waarop belangrijker geworden aangezien de “engagement bait” word bestraft. Om de “engagement bait” te begrijpen zal u eerst moeten weten wat deze term inhoudt. Het oproepen van volgers om een reactie te plaatsen, oproepen om vrienden te taggen, oproepen om een emojie-reactie te plaatsen, zijn allen voorbeelden van “engagement baits”.  Kortom, roep uw volgers niet meer op om bepaalde handelingen te verrichten die gericht zijn op het vergroten van de betrokkenheid.

Zorg er dus voor dat volgers op uw posts reageren en uw posts blijven delen. Wanneer er een reactie vanuit de volger ontstaat, dan moet deze oprecht zijn en de volger moet zelf het initiatief nemen. Pas dan zal Facebook ervoor zorgen dat uw posts prioriteit krijgen en zullen uw posts vaker op de tijdlijn van uw volgers te zien zijn.

Nieuwe facebook update heef geen effect op adverteren

Let wel, de nieuwe Facebook update heeft alleen betrekking op organische posts van bedrijfspagina. Wanneer u ervoor betaald, en dus een “promoted boost””plaatst of een post “boost”, dan is er niets aan de hand en blijven deze posts wel zichtbaar voor uw volgers. Facebook blijft uiteraard een commercieel bedrijf en wil centjes blijven verdienen. De nieuwe update mag natuurlijk niet ten koste gaan van de omzet, het liefst moet dit zelfs toenemen. In principe zorgt Facebook er met deze update ook voor dat bedrijven vaker zullen moeten gaan adverteren om meer betrokkenheid onder volgers te creëren. Facebook is overigens niet het enige bedrijf die dit doet, zo probeert Google de organische zoekresultaten op de eerste pagina ook te minimaliseren en krijgen AdWords campagnes meer ruimte. Het blijven natuurlijk commerciële bedrijven met veel macht en willen financieel gezien het maximale uit deze positie halen.

Hedendaags is het zo dat zelfs betaalde posts aan de algoritme van Facebook moeten voldoen om succesvol te zijn. Met andere woorden: wanneer een promoted post veel interactie uitlokt, dan zal deze post nog vaker op de tijdlijn van uw volgers worden weergegeven. Of wanneer een organische post veel interactie uitlokt en u boost dit, dan zal deze post nog succesvoller worden. Hoogstwaarschijnlijk zal dit in 2018 met de nieuwe Facebook update niet veranderen. Kortom, ook betaalde posts moeten aan de algoritme van Facebook voldoen, maar dan wel in mindere mate (in vergelijking met organische posts).

Hoe u het beste om kan gaan met de nieuwe Facebook update?

De nieuwe Facebook update betekent niet dat u moet stoppen met het plaatsen van organische posts, er zijn immers nog een aantal manieren om rendement te boeken. Laten we daar op inzoomen

1. Plaatsen content waarmee uw volgers zich kunnen identificeren en delen met vrienden

Zoals Facebook al heeft aangegeven willen zij posts van bedrijfspagina’s minimaliseren, omdat deze posts te commercieel zijn en gebruikers zich er niet voldoende mee kunnen identificeren. Als organisatie dient u dus content te plaatsen waarmee uw volgers zich wel mee kunnen identificeren. Plaats dus persoonlijke en waardevolle posts voor uw volgers. Zorg ervoor dat uw content zo waardevol is, iets toevoegt en de dag van uw volgers net iets leuker maakt. Hierdoor zullen uw volgers uw posts gaan delen met hun vrienden. Alles wat uw volgers delen met hun vrienden, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn.

2. Plaats live video’s om conversaties uit te lokken

Oprechte conversaties tussen gebruikers, dat is waar Facebook in 2018 veel waarde aan zal gaan hechten. Facebook helpt bedrijven op weg door hen te adviseren om organische live video’s te gaan plaatsen. Waarom? Uit onderzoek van Facebook blijkt dat live video’s in vergelijking met “standaard video’s” zes keer meer interactie oproepen onder volgers. Als bedrijf kunt u live video’s gaan uitzenden op bijzondere momenten of bij evenementen. Vervolgens dient u de volger te triggeren om een reactie te plaatsen. Het is hierbij belangrijk dat uw volgers een conversatie met vrienden aangaan. Of u kunt een vraag- en antwoord sessie starten. De vragen die uw volgers hebben kunnen zij vervolgens bij de reacties plaatsen. Vrienden van deze gebruikers reageren vervolgens weer op de gestelde vragen.

Andere wijzen waarop u een conversatie en discussies kan triggeren onder volgers en vrienden:

  • Standaard video’s (niet zo effectief als live video’s, maar werken wel)
  • Relevante updates
  • Nieuwsberichten
  • Posts van celebraties
  • Evenementen

Wat denkt u ervan om een groep te starten voor uw volgers? Binnen deze groep kunnen volgers met elkaar in discussie treden. Hierbij is het wel belangrijk dat uw volgers betrokken en actief zijn.  Kortom, in 2018 dient u uw creativiteit in te zetten om conversaties en discussies tussen volgers en vrienden uit te lokken.

Let er wel dat u geen gebruik maakt van de “engagement bait”. Anders word u namelijk alsnog bestraft.

3. Volgers vragen om hun voorkeuren aan te passen

Niet iedereen is ervan op de hoogte, maar alle Facebook gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij op hun tijdlijn willen zien verschijnen. Zo ook uw volgers. Uw volgers dienen hiervoor wel een simpele handelingen uit te voeren. Niet geschoten is altijd mis, dus u doet er goed wanneer u uw volgers vraagt om zijn voorkeuren aan te passen. Let wel, ook hiervoor geld dat uw volgers betrokken zijn en zich identificeren met uw organisatie. Is dit niet het geval, dan zullen uw volgers geen handelingen uitvoeren om voorkeuren aan te passen.

Desktop versie

Vraag uw volgers om naar hun tijdlijn te navigeren. Aan de linkerkant van uw Facebook pagina ziet u “nieuwsoverzicht” staan. U ziet daarnaast drie bolletjes. Klik daarop. Vervolgens ziet u de optie “voorkeuren bewerken”. Klik daarop. U krijgt nu 4 opties te zien, klik op “Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien”. Hier kunnen uw volgers uw bedrijfspagina selecteren. Voila, uw posts krijgen nu automatisch voorrang.

Mobiele versie

Ga naar de Facebook app. Klik op het hamburgermenu. Scroll naar beneden en klik op “instellingen”. U ziet de optie “voorkeuren voor nieuwsoverzicht” staan. Klik daarop. U krijgt nu 4 opties te zien, klik op “Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien”. Hier kunnen uw volgers uw bedrijfspagina selecteren. Voila, posts krijgen nu automatisch voorrang.

Let op, tegen de tijd u dat dit leest kan Facebook de structuur van hun website of app hebben veranderd.

Diversifieer en wees niet te afhankelijk van Facebook

Zoals u weet zijn bedrijven voor hun online marketing activiteiten overgeleverd aan grote organisaties zoals Google, Facebook, LinkedIn, etc. Deze partijen hebben de touwtjes strak in handen en soms trekken zij deze nog strakker aan (aanpassen van algoritme). Wij, de bedrijven dienen ons aan te passen en gaan met de flow mee.

Bent u te afhankelijk van bijvoorbeeld Facebook en besluiten zij morgen om alle bedrijfspagina’s aan banden te leggen, dan heeft u een probleem. Wij adviseren dan ook om niet te afhankelijk te zijn van dit soort bedrijven. Diversifieer en gebruik ook andere kanalen als communicatie-instrument. Doe dit voordat het te laat is. Want op het moment dat een bepaalde aankondiging word gedaan die nadelig voor u uitpakt, dan bent u al te laat. Zorg er de komende tijd voor dat u uw volgers overhevelt naar andere kanalen. In de tussentijd dient u zich aan de algoritmen van Facebook aan te passen om het maximale rendement uit uw bedrijfspagina en volgers te halen.

Cursus Facebook volgen?

Bent u na het lezen van dit stuk enthousiast geworden? Wilt u Facebook als marketinginstrument inzetten voor bijvoorbeeld bedrijfsmatige doeleinden? Het maximale rendement uit Facebook halen en dus meer klanten voor uw business genereren? Volg dan de Cursus Facebook

Tijdens de tweedaagse Cursus Facebook word u door onze ervaren topdocenten bij de hand genomen en leren we stapsgewijs om kwalitatieve en professionele Facebook pagina aan te maken. Daarnaast leren we u hoe u Facebook inzet als marketinginstrument, zowel organisch als betaald (adverteren). U werkt tijdens cursus aan uw eigen businesscase (eigen Facebook pagina). De kennis die u tijdens de Cursus Facebook opdoet, kunt u levenslang gebruiken. Hiermee levert u een sterke bijdrage aan uw kennis, competenties en vaardigheden. Als blijk hiervan bemachtigd u over een officieel en waardevol certificaat als aanvulling op uw CV.

Aarzel niet langer en navigeer naar de Cursus Facebook

Delen
Delen
Delen
Delen
Delen

Anderen bekeken ook

Cursus Google Analytics

Google Analytics: 6 tips voor een maximaal rendement

Cursus Infographics

Professionele en effectieve infographics maken

Ads

Google Ads: hoe u meer klanten wint door het overzicht te bewaren

Wordpress leren

WordPress: waarom de Google pagespeed test belangrijk is

Opleidingsadvies nodig?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn op werkdagen tussen 09:00 t/m 17:00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt ons bereiken door de “bel me terug” knop bovenaan deze pagina te gebruiken. Of neem contact met ons op via:

Studiegids ontvangen?

In de studiegids staat een overzicht van alle cursussen die Global Training aanbiedt. Vraag deze nu aan en ontvang alle opleidingsinformatie per mail.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Updates & aanbiedingen

Meldt uzelf aan op onze nieuwsbrief en blijf daardoor op de hoogte van de laatste updates en aanbiedingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.